UKK

Näitä asioita meiltä useimmiten kysytään

Tästä voit löytää valmiin vastauksen mieltäsi askarruttavaan kysymykseen. Mikäli näin ei kuitenkaan käy, ota ihmeessä yhteyttä!

  1. Mikä ero on Stabilur ja Culture –virtsanäyteputkilla?
    • Putkissa on erilainen säilöntäaine, jolloin niihin laitettu näyte soveltuu erilaisiin tutkimuksiin. Ulkoisesti putket eroavat koossa ja värityksessä. Stabilur-putki on 10 ml putki, jossa on punainen rengas korkissa ja punainen viiva etiketin reunassa. Culture-putki on pienempi ja sen korkissa on musta rengas ja etiketissä musta viiva. Etiketin alareunassa myös lukee aina putken nimi. Stabilur-putken säilöntäaine tappaa bakteerit ja parantaa solujen ja kiteiden säilyvyyttä, jolloin siitä voidaan tutkia virtsan sedimentti sekä kemialliset määritykset. Sitä ei kuitenkaan suositella COLA-testiin eikä siitä voida tehdä bakteeriviljelyitä. Culture-putken säilöntäaine puolestaan on boorihappoa, joka muuttaa virtsan pH-arvoa ja auttaa bakteereita säilymään elinkelpoisina. Toisaalta se myös ehkäisee bakteerien ylikasvua. pH-muutos kuitenkin estää virtsan sedimentin ja kemiallisten määritysten tekemisen kyseisestä putkesta.
  2. En saa tehtyä sähköistä lähetettä, missä voisi olla vika?
    • Suosittelemme laboratoriopalvelun käyttöön Mozilla Firefox -selainta, koska sillä palvelu toimii luotettavimmin. Sen saat ladattua ilmaiseksi esimerkiksi tästä>> Tarkista samasta linkistä myös että käytössäsi on selaimen uusin versio. Mikäli et pääse sisälle laboratoriopalveluun, voit pyytää sähköpostiisi uuden salasanan valitsemalla ”Salasana hukassa?” vasemman reunan valikosta. Käyttäjätunnuksena toimii sähköpostiosoitteesi. Mikäli et muista mitä sähköpostiosoitetta olet käyttänyt edellisellä asiointikerralla, soita laboratorioon, niin etsimme tietosi asiakasrekisteristämme. Kun ongelma on tutkimuspaketin löytymisessä tai valinnassa, kannattaa kokeilla hakutoimintoja, jotka löytyvät tutkimusryhmä- ja tutkimuspakettivalikoiden yläpuolelta. Voit myös valita kliinisen kemian tutkimuksista tutkimusvalikoiman ulkopuolisen tutkimuksen ja kirjoittaa tarvittavat tutkimukset lähettäjän huomautus -kenttään.
  3. Kuinka toimin kun haluan tutkituttaa koirani/kissani/hevoseni ulosteen madotusta varten?
    • Ulostenäytettä kerätään kolmelta päivältä esimerkiksi minigrip-pussiin. Näytteeksi riittää yhteensä n. puoli desilitraa ulostetta. Säilytä näytteet viileässä ennen lähettämistä. Näyte pakataan tiiviisti ja toimitetaan lähetetietoineen laboratorioon. Pieneläinten näytteet tutkitaan Parasiitit sedimentaatio/flotaatio -menetelmällä ja hevosten näytteet McMaster-menetelmällä.
  4. Haluan teettää koiran polveutumistutkimuksen kuinka minun tulee toimia? Lähetteet? Näytteiden toimitus?

    • Näytteenottajan tulee olla virallinen Suomen Kennelliiton hyväksymä näytteenottaja. Näytteenottaja tarkastaa jokaista virrallista näytettä ottaessaan tunnistemerkinnän (mikrosiru), jotta voidaan varmistaa, että kyseessä on oikea eläin. Lähetteenä käytetään AINA Suomen Kennelliiton polveutumistutkimuslomaketta, sekä Movetin omaa lähetettä (sähköinen tai paperi).
    • Suomen Kennelliiton lomakkeessa tulee olla kaikkien osapuolien allekirjoitukset. Niiden puuttuessa,
      ei tutkimuksen katsota olevan virallinen. Nämä molemmat lomakkeet tulee lähettää myös tutkivaan laboratorioon. Laboratorio lisää tuloslomakkeeseen maininnan tunnisteen tarkistaneesta henkilöstä. Movet vastaa tulokset omistajalle, eläinlääkärille, sekä lähettää tiedot kennelliittoon (rekisterointi@kennelliitto.fi). Jos et halua polveutumistulosten lähtevän Suomen Kennelliittoon, mainitse asiasta selkeästi mahdollisimman monessa kohdassa!
    • Näytteeksi käy EDTA-kokoveri tai 3 kpl poskisoluharjoja/koira.
    • Mikäli isäehdokkaita on eri puolilla Suomea, ja näytteitä lähetetään erillään pentujen ja emän näytteistä, tulee isäehdokkaalle täyttää Suomen Kennelliiton DNA-tunnistelähete. Tämän lisäksi isäehdokkaiden tietojen tulee olla selkeästi merkittyinä polveutumislomakkeeseen.
  5. Kuinka voin tilata näytteenottovälineitä ja mitä ne maksavat?
    • Movetille lähetettäviä tutkimuksia varten tarvittavat näytteenottovälineet toimitamme veloituksetta. Mikäli tarvitset välineitä muualle lähetettäviä tutkimuksia varten, voimme neuvoa mistä välineitä saa tilattua. Tilaaminen onnistuu helpoiten nettisivuilla tilauslomakkeella tai sähköpostilla osoitteeseen tilaukset@movet.fi. Toivomme tilaukset aina kirjallisina, jolloin saamme varmasti oikean toimitusosoitteen.
  6. Kuinka teen sähköisen lähetteen? Entä jos minulla ei ole sähköpostiosoitetta?
    • Sähköiset lähetteet tehdään laboratoriopalveluun osoitteessa https://movet.provet.fi/.
    • Palvelun käyttöön tarvitset käyttäjätunnuksen ja salasanan. Mikäli sinulla ei ole sähköpostiosoitetta, voimme rekisteröidä käyttäjätunnukseksi muitakin tietoja. Ota tällöin yhteyttä laboratorioon, niin toimitamme sinulle henkilökohtaisen käyttäjätunnuksesi ja salasanasi esimerkiksi tekstiviestillä. Sähköpostia käyttävät asiakkaat saavat salasanan sähköpostiinsa rekisteröidyttyään.
    • Tarkemmat ohjeet laboratoriopalvelun käyttöön löydät tästä>>
  7. Kuinka näytteet tulee merkitä?
    • Sekaannusten välttämiseksi suosittelemme aina merkitsemään näytteisiin sekä eläimen että omistajan nimen samassa muodossa, jossa ne on täytetty lähetteelle. Paras tapa merkitä putket on musta vedenkestävä tussi. Tarkoitukseen sopivia tusseja voit tilata meiltä. Tarra- ja teippimerkinnät tahtovat sotkeentua ja irrota kuljetuksessa.
  8. Mistä löydän tutkimusten viitearvot?
    • Ajantasaiset viitearvot toimitetaan aina tutkimustulosten mukana. Osassa tutkimuksista viitearvoon oleellisesti liittyviä asioita, tai esimerkiksi eri ikäisten eläinten viitearvot ilmoitetaan vastaajan kommentti -kentässä. Viitearvot löytyvät tutkimuskohtaisesti myös laboratoriokäsikirjasta.
  9. Kuinka kauan näytteet säilyvät?
    • Näytteiden säilyvyys riippuu tehtävistä tutkimuksista. Tutkimuskohtainen säilyvyys kannattaa tarkistaa laboratoriokäsikirjasta. Huomioi myös säilytyslämpötilat!
  • Suomalaista palvelua

  • Sieltä saat tuoreinta tietoa ja uusimmat kuulumisemme.

    Liity joukkoomme

  • Asiakkaamme kertovat:

    "Ihanaa on se, että teidät saa lähes aina puhelimella kiinni ja palvelu on aina erittäin ystävällistä tyhmistäkin kysymyksistä huolimatta!"