Geenitestit koira

PDE/NME (Susceptibility to Pug dog encephalitis/necrotizing meningoencephalitis) (mopsi)

Käy rodulle:

• mopsi

Mopsien enkefaliitti eli PDE on perinnöllinen tulehdussairaus, jossa tulehdus kohdistuu keskushermostoon. Keski-ikä taudin oireiden alkamiselle on noin 2,5 vuotta. Taudin oireita ovat silmien värinä, vapina, epilepsian kaltaiset kouristelut, alakuloisuus ja sokeus. Taudin edetessä kohtaukset yleistyvät ja lopulta koiran kunto heikkenee yleensä niin, että koira joudutaan lopettamaan. Sairauteen ei ole olemassa parantavaa hoitoa. Alttius sairastua PDE:n on kytketty niin sanottu DLA (Dog leucocyte antigen) -alueeseen kromosomi 12:ssa. Kun koirilla on kaksi kopiota taudille altistavasta markkerista (PDE/NME) alueella, joka koodittaa DLA luokan II geenejä, on koiralla paljon suurempi riski sairastua tautiin.

4–5 viikkoa

EDTA-kokoveri (vähintään 0,5 ml) tai poskisolunäyte (4 kpl)

DNA-tekniikat (PCR, sekvensointi, qPCR) (yhteistyölaboratorio)

• N/N: Ei kanna virheellistä alleelia. Koiralla on matala riski kehittää NME.
  • N/PDE: kantaja, heterotsygootti (normaali alleeli ja virheellinen alleeli). Koira siirtää virheellisen geenin jälkeläisilleen 50 %:n todennäköisyydellä. Koiralla on matala riski kehittää NME
  • PDE/PDE: homotsygootti (molemmat virheelliset alleelit). Koiralla on 12.75 kertainen todennäköisyys kehittää sairaus.

Lähteet

Levine JM, Fosgate GT, Porter B et al. Epidemiology of necrotizing meningoencephalitis in Pug dogs. J Vet Intern Med 2008: 22: 961–968.
Greer KA, AK Wong, H Liu, TR Famula, NC Pedersen, A Ruhe, M Wallace and MW Neff. Necrotizing meningoencephalitis of Pug Dogs associates with dog leukocyte antigen class II and resembles acute variant forms of multiple sclerosis. Tissue Antigens 2010: 76:110-118.

Päivitetty: 10.7.2023