Neospora caninum AB (ELISA) (nauta, koira ja muut) (S/HP/M)

Neospora caninum on kokkideihin kuuluva alkueläin, joka käyttää pääisäntänään koiraa, mutta tarvitsee lisääntyäkseen väli-isännäksi naudan (tai mahdollisesti hevosen, lampaan, vuohen, kanan, hirven, peuran, jäniksen tai jonkin jyrsijän. Vielä ei ole täysin selvää voivatko väli-isäntänä toimia myös edellä mainitut eläimet). Koira saa Neospora-infektion syömällä infektoituneen lehmänsikiön tai jälkeiset (tai jonkin muun aiemmin luetellun eläimen kudosta). Neospora-tartunnan eläin saa joko emältään sikiöaikana tai myöhemmin suunkautta koiran ulosteesta. Nauta ei siis levitä Neosporaa ulosteessaan, vaan koiran infektoituminen tapahtuu koiran (kettu, susi) syödessä infektoituneen lehmän tai muun eläimen kudosta. Tämä riski tulisi huomioida myös esim. Barf-ruokinnassa. Koiran ulosteessa leviävät Neospora caninum ookystat ovat ympäristössä hyvin kestäviä ja säilyttävät infektiivisyytensä pitkään. Neosporan ei ole todettu infektoivan ihmistä.

Nauta

Neospora tartunta ilmenee karjassa lisääntyneinä luomisina, jotka tapahtuvat yleensä 5–7 tiineyskuukauden vaiheilla, mutta luomisia voi tapahtua myös muuna tiineysaikana. Karjassa voi ilmetä myös ns. luomisaaltoja, jolloin tapahtuu useampia luomisia samaan aikaan tai lyhyellä aikavälillä. Luomisten ajankohdat, samoin kuin mahdolliset luoneiden lehmien äiti-tytär-yhteydet, tulisi kirjata ylös. Kohonneet vasta-ainetasot eivät varmista Neospora-tartuntaa luomisen syyksi, vaan kertovat saadusta infektiosta. Infektio voi ilmetä myös vasikoiden heikkoutena. Vasikoilla voi ilmetä myös neurologisia oireita.

Luotu vasikka tulisi tutkituttaa Ruokavirastolla, jossa infektion aiheuttamat muutokset todetaan mm. kudosnäytteistä.

Luomisia voi tapahtua myös lampailla ja vuohilla.

Koira

Yleensä infektio on oireeton, mutta harvoissa tapauksissa voi ilmetä neuromuskulaarisia oireita: alle kuuden kuukauden vanhoilla koiranpennuilla ilmenee yleensä jäykkyyttä tai heikkoutta takajaloissa, joista oireet voivat edetä etujalkoihin johtaen halvaantumiseen ja mahdollisesti jopa kuolemaan asti.

Vanhemmilla koirilla tyypillisimmät oireet ovat neurologisia: epileptistyyppisiä kohtauksia, vapinaa ja käytösmuutoksia. Koiralla voi olla kyhmyjä tai haavaumia iholla, keuhkokuume, vatsakalvon- tai sydänlihaksen tulehdus, sokeutta, lihasten heikkoutta kaulan- ja nielemislihaksissa (dysphagia). Oireet ilmenevät asteittain ja vakavissa tapauksissa voivat johtaa kuolemaan (hengityslihasten halvaus).

1–5 arkipäivää

Seerumi tai Li-hepariiniplasma (min 0,5 ml) tai maitonäyte lisäaineettomassa putkessa. Säilytetään jääkaapissa kunnes lähetetään laboratorioon.

ELISA (enzyme-linked immunosorbent assay)

Viitearvot:

< 33 % tulkitaan negatiiviseksi tulokseksi.

www.evira.fi/portal/fi/elaimet/elainten+terveys+ja+elaintaudit/elaintaudit/naudat+ja+biisonit/neospora
www.evira.fi/portal/fi/elaimet/elainten+terveys+ja+elaintaudit/elaintaudit/naudat+ja+biisonit/luominen
Sonia Almería, “Neospora caninum and Wildlife,” ISRN Parasitology, vol. 2013, Article ID 947347, 23 pages, 2013. doi:10.5402/2013/947347
Dubey, J. P., G. Schares, and L. M. Ortega-Mora. “Epidemiology and Control of Neosporosis and Neospora Caninum.” Clinical Microbiology Reviews 20.2 (2007): 323–367. PMC. Web. 8 Dec. 2015.
Crookshanks, Jennifer L. et al. “Treatment of Canine Pediatric Neospora Caninum Myositis Following Immunohistochemical Identification of Tachyzoites in Muscle Biopsies.” The Canadian Veterinary Journal 48.5 (2007): 506–508.
 Neospora caninum infection in cattle. Agnote DAI-314, First edition, May 2004. Belinda Walker, Veterinary Officer. NSW Agriculture, Gunnedah.
www.organicvet.co.uk/Cattleweb/disease/Neospora/neos1.htm

• Helppoutta elämääsi

Rekisteröitymällä asiakkaaksemme pääset käyttämään palveluitamme helposti ja nopeasti sähköisesti, mikä säästää aikaa ja vaivaa.
    Rekisteröityminen on täysin ilmaista.

Rekisteröidy palveluumme

• Elintärkeitä vastauksia

• Vieraile T-paitakaupassa

Sieltä löydät huippusuositut eläinpaitamme.

Siirry kauppaan