Microsporum canis qPCR (viljelystä)

Microsporum canis kuuluu dermatofyytteihin ja on yleisin ihon sieni-infektion aiheuttaja kissoilla ja koirilla. Yli 95 % kissojen sieni-infektioista on juuri M. caniksen aiheuttamia. Microsporum canis saattaa tarttua myös ihmiseen ja näin ollen se luokitellaan zoonoosiksi.

Se on erittäin tarttuva ja usein perheissä, jossa eläin sairastuu, tavataan infektiota myös muilla perheenjäsenillä. Sienet tarttuvat sekä suoraan että välillisesti (hoitotarvikkeet, häkit ym.) Sieni-itiöt ovat äärimmäisen kestäviä ja ne voivat säilyä tartuntakykyisinä ympäristössä jopa vuosia. Infektiolle erityisen herkkiä ovat eläimet ja ihmiset, joilla on heikentynyt vastustuskyky tai ihossaan ennestään jokin vauriokohta. Sairastunut kissa saattaa olla myös oireeton, joten tautia ei havaita taloudessa ennen kuin jokin heikompi yksilö (pentu, vanhus, sairas) alkaa oireilla. Oireita saattavat olla katkeillut karva, ihon punoitus, hilseily, kutina, leuan akne ja yksi erityisen tyypillinen ilmiö on pyöreä ihovaurio (ringworm).

M. caniksen diagnosointi on aikaa vievää pelkällä sieniviljelyllä. Varman negatiivisen tai positiivisen tuloksen saamiseen kuluu aikaa useita viikkoja. Olemme Movetissa kehittäneet qPCR testin Microsporum canikselle, joka on yhdistetty lyhyeen viljelykasvatukseen. Näyte otetaan puhtaalla hammasharjalla kissasta samoin kuin pelkkää viljelyäkin varten ja näytteestä tehdään sieniviljely. Tästä kasvatuksesta (riippuen kuinka nopeasti pesäkkeet kehittyvät) otetaan materiaalia 5–8 päivän kohdalla qPCR tutkimukseen. Pelkällä sieniviljelyllä vastauksen saaminen kestää vähintään 14 vuorokautta.

Jos kissalassa todetaan sieni-infektio, tulisi kasvattajan noudattaa Suomen kissaliiton antamia ohjeita. Kissaliitto ry:n kotisivuilta löytyy lomake sienitalouksille (www.kissaliitto.fi). Kissaliiton sivuilta löytyy myös ohjeita ympäristön puhdistamisesta.

1–3 arkipäivää. Analysoidaan kahdesti viikossa.

Näyte otetaan valmiista viljelystä. Nukkatikkua tai pumpulipuikkoa pyöritetään epäilyttävässä pesäkkeessä ja se suljetaan kuljetusputkeensa. ÄLÄ LÄHETÄ NÄYTETTÄ MALJALLA.

Viljely ja/tai qPCR omassa laboratoriossa.

Pos./neg.

Tutkimus löytyy:

Valitse Dermatofyytit-tutkimus mikäli epäilet Microsporum canista.